«Βόμβα» για την αγορά ρεύματος η Καθολική Υπηρεσία

Date:

Στην εν λόγω υπηρεσία καταφεύγουν καταναλωτές που τους έχει καταγγελθεί η σύμβαση ηλεκτροδότησης λόγω οφειλών μέχρι να βρουν νέο προμηθευτή. [REUTERS]

Νομοθετικές πρωτοβουλίες προκειμένου να αντιμετωπιστεί η «ωρολογιακή βόμβα» της αποκαλούμενης Καθολικής Υπηρεσίας ζητάει η αγορά από το υπουργείο Ενέργειας. Στην εν λόγω υπηρεσία, που είναι θεσμοθετημένη με νόμο, βρίσκουν καταφύγιο καταναλωτές που τους έχει καταγγελθεί η σύμβαση ηλεκτροδότησης λόγω οφειλών μέχρι να βρουν νέο προμηθευτή.

Στην πράξη ωστόσο συμβαίνει να βρίσκουν καταφύγιο «στρατηγικοί κακοπληρωτές» που καταχρώνται το ευνοϊκό καθεστώς, αφού το θεσμικό πλαίσιο δεν προβλέπει χρονικό όριο παραμονής σε αυτή. Συν τω χρόνω και έπειτα από μια αυξημένη μετακίνηση πελατών στο διάστημα της ενεργειακής κρίσης, η Καθολική Υπηρεσία έχει αποκτήσει ένα μέγεθος μεσαίου προμηθευτή, συγκεντρώνοντας μερίδιο της τάξης του 2,3% των μετρητών χαμηλής τάσης, δηλαδή 190.000 καταναλωτές. Εν μέσω κρίσης, η Καθολική Υπηρεσία είχε τα χαμηλότερα τιμολόγια και αυτό γιατί είναι ρυθμιζόμενα σε μια τιμή, υψηλότερη μεν από τα οικιακά όταν αποφασίστηκαν, η οποία όμως δεν επιβαρύνθηκε με ρήτρα αναπροσαρμογής, με αποτέλεσμα να καταλήξουν τα πιο φθηνά. Η στρέβλωση αυτή διορθώθηκε, έπειτα από αίτημα της αγοράς, μόλις τον Φεβρουάριο με υπουργική απόφαση που επέβαλε και σε αυτά τα τιμολόγια ρήτρα αναπροσαρμογής. Τους τελευταίους δύο μήνες μάλιστα είναι ο μοναδικός… προμηθευτής που τα μερίδιά του αυξάνονται και μάλιστα με ανησυχητικούς ρυθμούς.

Η κινητικότητα μεταξύ προμηθευτών στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού έχει αυξηθεί, καθώς οι καταναλωτές τρέχουν από τον έναν στον άλλο για να σωθούν από τις υψηλές τιμές. Στο τέλος της ημέρας όμως το ισοζύγιο είναι για όλους αρνητικό. Αυτοί που φεύγουν δηλαδή από μια εταιρεία, είναι περισσότεροι από αυτούς που έρχονται.

Στην Καθολική Υπηρεσία τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Ο αριθμός πελατών που εντάσσεται σε αυτή υπερδεκαπλασιάστηκε το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου, εξέλιξη που έχει προκαλέσει μεγάλες ανησυχίες στην πλευρά των πέντε μεγάλων προμηθευτών που επωμίζονται το βάρος της.

Ο αριθμός πελατών που εντάχθηκαν το τελευταίο δίμηνο έχει υπερδεκαπλασιαστεί.

Η Καθολική Υπηρεσία μέχρι και το 2019 ανετίθετο με νόμο αποκλειστικά στη ΔΕΗ. Το καθεστώς αναμορφώθηκε και σύμφωνα με αυτό η υπηρεσία ανατίθεται μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας που διενεργεί η ΡΑΕ και σε περίπτωση που δεν υπάρξει ενδιαφέρον, στους πέντε μεγαλύτερους προμηθευτές βάσει μεριδίων και σε αναλογία του αριθμού μετρητών που εκπροσωπεί ο καθένας. Επειτα από έναν άγονο διαγωνισμό η ΡΑΕ ανέθεσε καθήκοντα Καθολικής Υπηρεσίας για το διάστημα Ιούνιος 2020 – Ιούνιος 2022 στους πέντε μεγαλύτερους παρόχους, δηλαδή ΔΕΗ, Protergia, Elpedison, Hρων και NRG. H… μοιρασιά έγινε με έναν ετεροβαρή τρόπο για τη ΔΕΗ, αφού έλαβε υπόψη όχι τα φορτία αλλά τον αριθμό μετρητών, όπου τα μερίδιά της είναι πιο αυξημένα.

Μάλιστα, η εταιρεία φέρεται να έχει εισηγηθεί προς το υπουργείο Ενέργειας αποκατάσταση αυτής της «αδικίας», ενώ παρεμβάσεις για την εξυγίανση του καθεστώτος λειτουργίας έχει ζητήσει με επιστολή της μία ακόμη εταιρεία προμήθειας. Τα αιτήματα διατυπώθηκαν ενόψει του νέου διαγωνισμού που έβγαλε στον αέρα η ΡΑΕ για την ανάθεση της Καθολικής Υπηρεσίας την επόμενη διετία.

Με τις αναμενόμενες παρεμβάσεις συνδέουν κάποιοι στην αγορά και την υπερθέρμανση των μετακινήσεων προς την Καθολική Υπηρεσία το τελευταίο δίμηνο, παρότι αναγνωρίζουν ότι σε μεγάλο βαθμό αντανακλά και τη δυσκολία των καταναλωτών να αντεπεξέλθουν στις υψηλές τιμές ρεύματος. Αυτό που διαφαίνεται, σύμφωνα με την αγορά, είναι ότι οι πελάτες της Καθολικής Υπηρεσίας αυξάνονται ραγδαία γιατί η ΔΕΗ έχει αποφασίσει να ξεφορτωθεί ένα κομμάτι από τη μεγάλη «δεξαμενή» κακοπληρωτών που διαθέτει.

Η εν λόγω υπηρεσία καταγράφεται ως μία τεράστια στρέβλωση που εγκυμονεί κινδύνους ευστάθειας καθώς οι επισφάλειες που δημιουργεί αυξάνονται και διαιωνίζονται, διατρέχοντας οριζόντια την αγορά από προμηθευτές προς τους διαχειριστές. Οι προμηθευτές ζητούν από το ΥΠΕΝ να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλίες στη βάση γνωμοδότησης της ΡΑΕ, η οποία προβλέπει μέγιστη χρονική διάρκεια παραμονής 3 μηνών με εξαίρεση τους ευάλωτους καταναλωτές.

Δημοφιλής

Περισσότερα σαν αυτό
Σχετίζεται με